Vårt delingshjørne

Marcus Sahlin
Pettersen
14. mai 2025
Ansett egne utviklere hvis du kan, men pass på at du ikke går i de vanligste fellene!
Bør du outsource IT og utvikling, eller bør du ansette selv? Svaret er i stadig økende grad, ansett selv, hvis du kan.
IT blir en stadig viktigere og mer integrert del av hverdagen til de fleste selskaper. Jo tettere på kjernen ting er, jo viktigere er det å ha kontroll på det internt, i stedet for å overlate det til eksterne.
Insourcing, altså det å ta ansvar for IT og utvikling med egne ansatte i selskapet, er imidlertid ikke problemfritt, og det er mange fallgruver du kan gå i, hvis du ikke er ansvaret bevisst.
Det er mye mer forpliktende å ansette noen, enn å leie inn. Ansettelse stiller høyere krav til både prosess og vurdering. Det er hevet over enhver tvil at det er dyrere å ansette feil, enn å leie inn feil, selv om begge feilene er kostbare.
Det å bygge intern kompetanse innen IT og utvikling, er en krevende øvelse. For det første er det generell mangel på IT- og utviklingskompetanse i markedet, og for det andre krever det en spesiell interesse hvis du ikke bare skal være oppdatert i dag, men også greie å holde deg oppdatert innen IT og utvikling i årene fremover.
Dette er en av hovedfordelene konsulentselskaper har, siden konsulentene kontinuerlig får faglig påfyll og utvikling fra en rekke ulike kunder. Dette gjør det lettere å ikke havne i legacy-fella, altså at du som utvikler følger teknologien i selskapet du jobber for, fra hot til standard, til utdatert.
Under beskrives tre feller du må unngå å gå i, hvis du ansetter utviklere selv.
Felle 1 – Ansette personer som ikke brenner for å utvikle seg videre
I det overnevnte ligger kanskje en av de største og første fellene du må sørge for å unngå, hvis du selv skal ansette IT- og utviklingspersonell. Vær sikker på at personen eller personene du ansetter, fremdeles brenner for faget og fremdeles brenner for å utvikle seg videre.
Alt for ofte ser vi ansatte som blir lei av jaget og kravene som stilles i konsulentbransjen, og derfor søker seg over til linjebedrifter hvor de i større grad kan roe ned. Det kan være greit det, så lenge nedroingen ikke blir for stor. De du ansetter MÅ fremdeles ha driv og ønske om å utvikle seg videre. På sikt er det bare en ting som er verre enn å ikke ha nok IT-personell. Det er å ha IT-personell som ikke lenger henger med i utviklingen, og som dermed ender med å aktivt bremse utviklingen i selskapet, i stedet for å dra det videre.
Felle 2 – Ikke ha eget kyndig personell til å vurdere IT-kompetansen
Den andre fella er å ikke ha kompetanse nok internt til å greie å vurdere hvem du bør ansette. IT og utvikling er komplekst, og det spenner bredt. Hvis ingen i selskapet har inngående kompetanse på ansettelse av IT-personell, og heller ikke har inngående kompetanse på kravene som må dekkes for personene dere ønsker å ansette, kan dere fort gå på en smell. Og nok en gang kan trolig utdatert kompetanse, være verre enn ingen kompetanse.
Felle 3 – Ikke ha planene klare, og dermed heller ikke vite hva du trenger
Den tredje og kanskje største fella, er å ikke ha utviklingsplanene fremover tydelig nok definert. Det er lett å tenke at dette er noe det nye IT- og utviklingspersonellet skal komme opp med, når de bare begynner. Det kan imidlertid raskt bli et høna og egget-problem. Før du vet hvilke utfordringer du står ovenfor og hva du trenger å gjennomføre, vet du heller ikke hvem du bør ansette. I denne situasjonen kan du fort ende med en hammer for å skru inn enn skrue, og det er lite egnet.
Så hva bør du gjøre, hvis du opplever noen av disse utfordringene?
Svaret på hvordan å få til insourcing kan faktisk i mange tilfeller være å gjennomføre midlertidig outsourcing. Du må imidlertid gjøres på en integrert måte.
Alv har lang erfaring med å finne beste løsninger for kundene våre. Vår grunnleggende filosofi er å hjelpe kundene våre, inntil de greier seg selv. Vi går ofte inn både hos eksisterende, satte, og noen ganger utdaterte IT-organisasjoner, og løfter de opp sammen med oss. Andre ganger går vi inn til kunder og hjelper de i gang med sårt trengt IT- og utviklingshjelp, og gjennom prosessen hjelper kunden med å bygge opp sin egen IT- og utviklingsavdeling.
Vi har i mange tilfeller hjulpet kundene våre med å skrive stillingsannonser, vurdere kandidater og også intervjue kandidater. Vi har hjulpet kunder med å sette opp utviklingsløp og prioritere hvilke tiltak som vil gi størst verdi til minst mulig investering.
Gjennom å bruke en midlertidig partner, som du vet ønsker det beste for deg, og som har som mål å få dere til å greie dere selv, vil dere kunne løfte selskapet inn i fremtiden. Fordi hvis det er en ting som er helt sikkert, så er det at IT, utvikling og integrasjon mellom systemer, blir stadig viktigere for å lykkes i dagens og morgendagens marked.
Hvis du ønsker å vite mer, eller ønsker å sette opp en uforpliktende prat, må du gjerne kontakte meg på marcus@alv.no