Alv Logo
Del

Er du helt avhengig av én eller flere selvstendige utviklere?

Alt for mange selskaper er helt avhengige av selvstendig næringsdrivende. Enkeltpersoner som har utviklet systemer eller løsninger over lenger tid, og sitter som eneste ansvarlige for både utvikling og drift av dem. Ofte er det snakk om dårlig dokumenterte og av og til eldre løsninger, hvor kun én person kan utvikle, gi tilganger og gjøre endringer.

Det trenger ikke å være et problem å ha selvstendig næringsdrivende utviklere. Men for mange har det blitt et problem.

Det var kanskje ikke meningen å leie inn den samme selvstendige utvikler helt siden 2012? Han gjorde kanskje en god jobb, også ble det bare sånn? Etter hvert begynte det å gjøre litt vondere, det er jo bare så mye én utvikler kan rekke over. Responstiden har kanskje blitt lang, og backloggen enda lengere? 

Da danner det seg fort en flaskehals, hvor ting stopper opp og hindrer fremgang i andre prosjekter og team som trenger tilganger eller funksjonalitet. 

Dette er en utfordring mange selskaper møter! 

Et umulig problem?

For mange føles dette som et umulig problem. Når bare én person i selskapet har kunnskap om løsningen, og personen kanskje er den den eneste utvikleren i avdelingen eller i selskapet. Da er det lett å tenke at det er umulig for noen andre å ta over eller å jobbe med løsningen. Men det er det ikke! 

Det er selvfølgelig vanskeligere å ta over en udokumentert eldre løsning fra noen som har jobbet med den veldig lenge, men umulig er det ikke! Mange utviklere er trente i å gå inn, sette seg inn i andres kode, få oversikt og dokumentere og forbedre løsningene fortløpende. Det er kanskje dyrere i øyeblikket enn å la ting være som de er, men på relativt kort sikt er det stor sannsynlighet for at det vil lønne seg. 

Å sikre at andre team og fagområder får fremgang i sine prosjekter, fjerne en flaskehals og sikre at man ikke er helt avhengig av en enkeltperson, er lurt. Og det er lurt å gjøre det før man MÅ.

Dette må du passe deg for

Hva burde kunder være oppmerksomme på når de leier inn selvstendige konsulenter, eller konsulenter med faktureringsledd?

Egeninteresse


Den største forskjellen mellom å leie inn en selvstendig konsulent og en konsulent fra et konsulentselskap som ikke har et faktureringsledd i lønnen sin, er egeninteressen til enkeltpersonen i oppdraget.
En selvstendig konsulent, eller en konsulent med et faktureringsledd i lønnen sin, har ofte en direkte økonomisk egeninteresse av å sitte i oppdraget. De mister hele eller deler av inntekten sin om oppdraget avsluttes. Du som kunde må sikre deg mot den verste konsekvensen av dette – at de får en konsulent som aktivt jobber for å gjøre seg uerstattelig.

Jeg har vært borti tilfeller hvor man kan se dette, konsulenter som prøver å gjøre seg uerstattelige ved å ikke dokumentere løsningen og ikke legge til rette for informasjon og samarbeid med andre. Det er ikke greit!

I noen situasjoner kan det også hende at den selvstendige konsulenten ikke er vant til å jobbe sammen med andre, og dermed ikke tenker så mye på å gjøre koden lesbar for andre enn seg selv. At de rett og slett ikke tenker på dokumentasjon, og ikke gjør det for å stikke kjepper i hjulene til kunden. Det er en annen utfordring, men fremdeles en utfordring. 

Samarbeid og dokumentasjon


En god løsning på utfordringene knyttet til egeninteressen til en selvstendig konsulent, er å sikre at selvstendige og konsulenter med faktureringsledd jobber sammen med andre.Da har flere oversikt over hva som gjøres, og kan oppmuntre hverandre til å både dokumentere løsningen og dele ansvaret for den.

Hvis kunden har høy kompetanse på utvikling selv, og vet hvordan man krever lesbar kode og god dokumentasjon så er de også godt rustet til å stille krav til hvem de leier inn, og er dermed ikke så sårbare for egeninteressen til enkeltpersoner. Men alle konsulentkjøpere sitter ikke med denne kompetansen, og for mange er det vanskelig å følge opp dette.

Vanskelige tilbakemeldinger



Når en selvstendig konsulent har vært i et oppdrag over en lengre tid, så har de ofte en tett relasjon med oppdragsgiveren. Dette gjør at mange oppdragsgivere synes det er vanskelig å gi tilbakemeldinger til konsulenten! I tillegg skal alt fra fakturaspørsmål, til spørsmål om timeskriving og tilbakemeldinger på arbeidet også, skal tas direkte med personen som man skal jobbe sammen med hver dag.

Monopol på kompetansen?


Av og til sitter kunder med et inntrykk av at kompetansen som kreves for å jobbe på løsningen er ekstremt spesifikk. Enten fordi de ikke sitter med kompetansen på hva som kreves selv, eller fordi den selvstendige konsulenten gitt inntrykk av at dette er et veldig spesielt område å jobbe innenfor.

I de aller fleste tilfellene er ikke dette riktig! Mange utviklere er gode til å sette seg inn i teknologier og ulike versjoner av rammeverk som er benyttet i løsningen. Det er veldig sjelden kompetansen som kreves er så spesiell at det bare er noen få personer som kan jobbe på den. Det er enklere å få inn noen til å hjelpe til enn mange tror! 

En løsning – Hva kan du gjøre om du ser et behov for å gjøre en endring hos dere?

Så hva gjør man da, om du har kommet i situasjonen hvor dere har hatt en selvstendig konsulent innleid litt lengre enn man egentlig planla? Når flere i organisasjonen begynner å merke eller klage overalt det har dannet seg en flaskehals, som påvirker andre fagområder og utvikling på andre områder.

Da kan en løsning være å få inn konsulenter, med et konsulentselskap i ryggen.

Enten for å jobbe sammen med den selvstendige utvikleren, eller for å ta over arbeidet. Hvis du er usikker på om noen andre faktisk har kompetanse til å ta over løsningen, så kan det være lurt å ta kontakt med en tredjepart og høre om det er mulig å ta over løsningen med teknologiene som er brukt. Vår erfaring er at det er veldig få tilfeller hvor man ikke finne konsulenter som har riktig kompetanse!

Dette gjør det enklere for konsulenten å gjøre det som er riktig for kunden.

Konsulenter som ikke har provisjon eller faktureringsledd, som er ansatte i et konsulentselskap, har ikke noen direkte egeninteresse i å bli hos en kunde, utover at oppdraget er spennende, kollegaene kanskje er gode og jobben er givende. Det er ingen økonomisk nedside for en utvikler i et slikt konsulentselskap å gå ut av oppdraget. Dette gjør det enklere for konsulenten å gjøre det som er riktig for kunden. Det gjør det enklere å jobbe for å gjøre seg selv erstattelig, for å sikre at andre kan gå inn, gjøre deler av jobben, og for å samarbeide tett med andre. 

Om kunden mot formodning skulle være misfornøyd med det som leveres, eller innsatsen i prosjektet, så har kunden noen å klage til når man leier inn konsulenter fra et konsulentselskap. Hvis det skulle oppstå uforutsett, for eksempel at konsulenten blir syk over en lengre periode, eller om behovet for kompetanse skulle endre seg, har kunden et selskap i ryggen, som de kan få hjelp av, og som kanskje til og med er ansvarlige for å finne en god erstatter. 

I Alv har vi konsulenter som er trente til å gå inn og ta over løsninger som er dårlig dokumenterte, og som er utviklet av enkeltpersoner over lengre tid. Enten fordi selskapene har ønsker å erstatte selvstendig næringsdrivende, eller fordi de som tidligere har jobbet på løsningen har sluttet eller gått raskt ut av prosjektet eller arbeidet.

Ikke nøl med å ta kontakt med oss om du ønsker en prat omkring dette.

Sitter du med inntrykket at dette kanskje gjelder deg?

Vi tar gjerne en prat

Del
Les også
Les mer

Tips til deg som ser etter ny jobb

I denne bloggposten gir jeg noen tips til deg som vurderer å bytte jobb. Hvordan du forbereder deg til førstegangsintervju og teknisk intervju, og hvordan du vurderer om arbeidsgiver er...

Tips til deg som ser etter ny jobb

Ledelse
Kristin Bjerke - 4/12/2022
Les mer

Er hun best, eller er hun bare den beste kvinnen?

Jeg er mot organiserte kvinnenettverk på arbeidsplassen. Jeg mener det er en fundamental motsetning til likestilling. I alle fall når menn ikke får delta. Og om menn fikk delta, ville...

Er hun best, eller er hun bare den beste kvinnen?

Ledelse
Kristin Bjerke - 9/8/2020
Les mer

IT-sikkerhet enkelt forklart

Hvorfor er det så vanskelig å forstå hva IT-sikkerhet er og handler om? Kanskje fordi noen vanlig dødelige aldri har satt seg ned for å prøve og forklare det, etter...

IT-sikkerhet enkelt forklart

Informasjonssikkerhet
Kristin Bjerke - 2/8/2023