Vårt delingshjørne
Marcus Sahlin
Pettersen
15. mai 2019
Når man skal skape et nytt selskap fra ingenting, er det mye man må tenke på og beslutte. En av de første tingene er navnet. Derfor handler denne bloggposten om hvorfor vi valgte navnet Alv.
Navn betyr noe. Da vi skulle finne navn til selskapet, ønsket vi å finne noe som kunne hjelpe oss med å forklare hvilke visjoner vi har. Vi ønsket å finne et navn som både kunder og ansatte kunne relatere seg til og et navn som forhåpentligvis kunne være en ledestjerne for hva som er viktig for selskapet.
Vi valgte Alv.
Alver har sitt utspring fra Norrøn mytologi. Der var alvene antatt å være en form for guddommelige vesener som hadde magiske krefter som de brukte til fordel for menneskene. Alv skal være et selskap hvor kun de mest ambisiøse jobber. Vi skal tilby konsulenttjenester innen systemutvikling og data science og dermed bruke våre kunnskaper til fordel for våre kunder. Det norrøne utspringet er også viktig for oss, da vi ønsker å være et selskap som er tilpasset det norske markedet.
Alver er kjent for å være usynlige, eller i det minste vanskelige å oppdage. Også dette er noe som passer bra for konsulentvirksomheten vår. Alv skal jobbe for kundene. Det er kunden som skal stå i sentrum og det er kunden som skal få resultater av den jobben Alv gjør for dem. Alv lykkes ved at kundene lykkes.
FRA NORRØN MYTOLOGI VAR ALVENE ANTATT Å VÆRE EN FORM FOR GUDDOMMELIGE VESENER SOM HADDE MAGISKE KREFTER SOM DE BRUKTE TIL FORDEL FOR MENNESKENE.
Av J.R.R Tolkien er alvene blitt beskrevet som et folk som er opptatt av å ta vare på sine egne. De er familiekjære, men også relativt kravstore. Vi skal skape et selskap hvor alver trives. Alle ansatte i Alv får tilbud om å gå inn som eiere i selskapet. Alv skal være 100% eid av ansatte og Alv vil også ha en modell for overskuddsdeling til alle ansatte.
Penger er imidlertid ikke alt. Hvis de dyktigste fagpersonene i markedet skal fortsette med å være de dyktigste også i framtiden, må Alv legge til rette for at det kan foregå både kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling blant alle ansatte. Alv vil derfor sette av nok midler til at ansatte både blir en sammensveiset sosial gjeng og at alle ansatte får en faglig utvikling gjennom hele livsløpet.
Apropos livsløp så er alvene blitt kjent gjennom Tolkien for å ha evig liv.
Evig liv er kanskje utenfor Alvs rekkevidde, men vi ønsker å skape et selskap hvor de ansatte trives så godt og utvikler seg kontinuerlig, at de selv anser andre arbeidsgivere som uaktuelle.
Gjennom dette håper vi å kunne skape et langt arbeidsliv for våre medarbeidere, gitt at de selv fortsetter å holde Alv-standard selvsagt...
Hvis du synes Alv virker som et spennende selskap hvor du passer inn, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss. I motsetning til Alvene til Tolkien, som er et folkeslag på slutten av sin reise, har vårt Alvs reise akkurat begynt og vi skal vokse kraftig med de aller beste ressursene innen både systemutvikling og data science de neste årene.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du synes dette hørtes interessant og spennende ut.